Säkra parfymer - ditt ansvar som tillverkare eller importör
Läkemedelsverket har nyligen publicerat en granskning som som visade att allvarliga brister i parfymer förekommer på den svenska marknaden. Av 16 granskade produkter hade 14 (88 %) en eller flera betydande avvikelser.
Vanliga brister som upptäcktes
Avsaknad eller bristfällig säkerhetsbedömning (CPSR), exempelvis att säkerhetsbedömningen inte var genomförd innan produkten sattes på marknaden.
Felaktig eller ofullständig märkning, bland annat brister i hur deklarationspliktiga parfymallergener angavs.
Språk- och märkningsfel, såsom bristfällig svensk översättning av varningstexter, felaktigt angiven hållbarhet eller ingrediensnamn som inte följde gällande nomenklatur.
Parfymer är en vanlig orsak till kontaktallergi eftersom många doftämnen kan framkalla allergiska reaktioner över tid, särskild om de används ofta eller mycket.Kosmetikaförordningen ställer höga krav på att kosmetiska produkter ska vara säkra för människors hälsa, vilket bland annat innebär krav på korrekt märkning och en fullständig säkerhetsbedömning.
Företagen som Läkemedelsverket kontaktade valde antingen att sluta sälja de aktuella produkterna eller att åtgärda bristerna i säkerhetsrapport, innehåll eller märkning.
Vad innebär detta för dig som tillverkare eller importör av parfymer?
Du som tillverkar eller importerar kosmetiska produkter, såsom parfymer, har ansvaret för att de regelverk som gäller för kosmetiska produkter följs. Alla kosmetiska produkter måste uppfylla kraven i EU:s kosmetikaförordning (EG) nr 1223/2009. Det innebär bland annat:
Deklarationspliktiga parfymallergener ska anges korrekt i ingredienslistan. Från och med 31 juli 2026 måste alla nya kosmetiska produkter vara märkta med de nya parfymallergenerna om de förekommer i produkterna. Läs mer här om de nya deklarationspliktiga parfymämnena.
Märkningen ska vara fullständig och följa språkkraven.
En säkerhetsbedömning (CSPR) ska vara genomförd och produkten ska bedömas som säker innan produkterna sätts på marknaden .
Att missa dessa krav kan bli dyrt, både ekonomiskt och skada ditt varumärkes förtroende.
Om du behöver regulatoriskt stöd kring CPSR, märkning, språkkrav eller andra kosmetikrelaterade krav kan du alltid kontakta ToxIntelligence för hjälp.