Beauty within - en sammanflätning av livsmedel och kosmetik

Beauty pearls som vi ska äta för att ge huden fukt och näring. De små pärlorna som innehåller niacin, retinol och zink; ämnen som så många av oss känner igen eftersom de länge varit väldigt populära att tillsätta i hudkrämer och serum. Är det kosmetik eller livsmedel? Och vad är den där lilla flaskan som ska förvaras i kylskåpet, som innehåller över 100 miljarder levande bakterier och som stärker din hudhälsa? Kosmetik eller livsmedel?

Det som vi äter är naturligtvis livsmedel, och mer specifikt kosttillskott. Det som vi applicerar på huden eller använder på något sätt externt räknas som kosmetik.

Den senaste tiden har vi sett en intressant utveckling inom kosmetiken. Hudvårdsinriktningen handlar om att stärka och stödja hudens naturliga funktioner för att göra den mer motståndskraftig mot yttre påverkan. Ingredienser som vitaminer och probiotika, som tidigare var starkt förknippade med en sund kost, används i hudvårdsprodukter för att främja hudhälsan.

Samtidigt ser vi att intresset för behovsanpassade kosttillskott växer. Och i det behovsanpassade ser vi ofta kombinationer där man exempelvis tar ett kosttillskott med probiotika och vitamin C för magen och immunsystemets funktion och sedan ett kosttillskott med kollagen och hyaluronsyra för att boosta huden inifrån. 

Skillnaden mellan kosmetik och kosttillskott kan tyckas självklar, men att särskilja de två olika produkttyperna försvåras när ett och samma varumärke säljer båda produkterna i en kombinerad serie eller koncept. Produkterna förpackas i snarlika förpackningar och är tänkta att komplettera varandra för att ge kunden ett helhetskoncept. Kul och spännande såklart, men utmanande ur ett regulatoriskt perspektiv.

Regleringarna för kosmetika och kosttillskott är omfattande och skiljer sig åt. De har olika märkningskrav och marknadsföringsregler. Även om målet med båda är att erbjuda säkra och effektiva produkter, är de rättsliga kraven mycket olika. Om man har förstått kraven för märkning av kosmetika, så är det alltså inte tillräckligt för att kunna märka kosttillskott, och vice versa. Detta gäller även marknadsföringsreglerna för de två olika produkttyperna.

Trots dessa utmaningar finns det ett stort värde i att förstå och behärska både kosmetik och kosttillskott. Det är viktigt inte bara för att säkerställa att produkterna märks och marknadsförs korrekt enligt lag, utan också för att kunna dra nytta av möjligheten att marknadsföra de olika fördelarna med både kosmetik och kosttillskott samtidigt, utan att bryta mot de regler som gäller inom respektive område.